De yogalessen

Er worden geen fysieke lessen meer gegeven door mij in Zuid Beijerland. Wel is het mogelijk dat ik (een serie) gastlessen doe bij jou in het dorp, op de zaak of bij een organisatie. Zo geef ik nu bijvoorbeeld een aantal lessen op een vluchtelingenschip in de haven van Rotterdam.

Ook stel ik je in de gelegenheid om thuis, op je eigen plekje, op je eigen tijd één van mijn lessen te doen. Gewoon met je iPad, je laptop, je pc en zelfs met je smartphone. Elke week post ik enkele filmpjes op YouTube die je kunt openen met een inlogcode. Aan het einde van deze periode zullen er 10 lessen zachte yoga, 10 lessen dynamische yoga en 5 lessen stoelyoga beschikbaar zijn. Als je hiervoor belangstelling hebt, kun je je aanmelden. Tegen betaling van 50 euro ontvang je dan een wachtwoord waarmee je alle lessen kunt bekijken. Meer over de lessen hieronder.

Stoelyoga

Deze vorm van yoga is goed te doen als je ergens bent waar je geen ruimte hebt om je matje uit te rollen. Maar ook als je moeite hebt met je evenwicht of je hebt gewoon zin in een relaxte les is deze yogavorm heerlijk. Zorg dat je een stevige stoel tot je beschikking hebt zonder armleuningen. De stoel zet je midden op je matje want je doet ook oefeningen staand achter de stoel. De rugleuning moet dan ook niet te laag zijn zodat je goed rechtop kunt staan als je de rugleuning vasthebt. En als je niet goed rechtop kunt zitten met je voeten op de grond leg je een blok of een stevig boek onder je voeten.


Bekijk de videolessen

Zachte yoga

Een vorm van yoga die heerlijk is voor iedereen; jong en oud. De lessen zijn wat rustiger en de houdingen worden wat langer aangehouden. Als je ouder bent is deze yogavorm aan te raden maar ook als je nog niet zo oud bent, maar bijvoorbeeld een vermoeiende dag achter de rug hebt of gewoon zin hebt in een relaxte les, zul je merken dat je verkwikt uit de les komt.

Yoga is een tegengif tegen depressie.Het wonder van yoga is dat je ontvankelijk wordt voor de gezondheid en levenskracht die in iedereen aanwezig is. Bij het ouder worden maar ook als je moe bent is het verleidelijk om te blijven zitten. Lichaamsbeweging is echter zeer belangrijk, juist voor ouderen.Yoga is een niet-agressieve activiteit, er komt geen competitie aan te pas, je werkt op je eigen tempo en binnen je eigen mogelijkheden.


Dynamische yoga

Door de jaren heen heb ik mijn eigen yogavorm ontwikkeld met invloeden uit de druyoga en de integrale yoga. Altijd wordt begonnen met een activering, gevolgd door een sequentie. Dan wat staande, zittende en liggende asana’s en afsluitend een ontspanningsoefening. Er is altijd een thema en de ene les is wat korter dan de andere. De lessen zijn pittiger dan die van de zachte yoga en vooral fijn als boost voor je energieniveau.

Soms is het visualiseren van een houding al voldoende om er baat bij te hebben. Het is altijd goed om diep te ademen als een houding te moeilijk lijkt.