YOGA in Zuid-Beijerland

  Yogadag in de tuin (2017)
” Zelfs wanneer het leven ons zwaar valt, is het van belang te onthouden dat iets in ons binnenste ons in leven houdt: de Levenskracht die ons verheft, energie geeft en ons soms wegtrekt van de afgrond der wanhoop. Ware spiritualiteit kan niet bestaan zonder liefde voor het leven.”  
 
Sri Arabindo.

Mijn naam is Loes Hebing-Visseren. Vanaf dat ik als kind van mijn vader op mijn hoofd moest staan ben ik vertrouwd met yoga en nog steeds is het een onlosmakelijk deel van mijn leven. Overal waar ik naar toe reis, neem ik mijn matje met me mee en als ik een dag geen yoga heb gedaan voelt dat als een gemis. Yoga houdt me soepel, energiek, gefocust, creatief en geeft me rust. Ik gun het iedereen om met yoga in contact te komen en ben daarom de docentenopleiding gaan doen. Ik geef vanaf 2008 yogalessen – eerst in de huiskamer, toen in een zaaltje en later in mijn eigen yogaruimte in de tuin. Sinds ik met pensioen ben, heb ik de lessen uitgebreid. Sinds vorig jaar is er een nieuwe, pittige les aan toegevoegd die gegeven  wordt door Bertine Vermeer. Dit is inmiddels uitgebreid naar twee lessen. Voor meer info over Bertine: zie www.dethuisvlinder.nl

Bij het centrum voor integrale yoga in Rotterdam heb ik de opleiding yogadocent voor beginners en gevorderden, zwangerschapsyoga, meditatie en senioren (waaronder stoelyoga) gevolgd.  Tevens volgde ik een bijscholing in de dru-yoga en volgde (en volg nog steeds) allerlei workshops om mijn kennis over yoga en meditatie op peil te houden. In een blokhut in mijn tuin aan de Dorpsstraat 165 in Zuid-Beijerland  geef ik de lessen.  Een les bestaat uit ademoefeningen, een combinatie van dru- yin-en hatha-yoga en ontspanningsmeditatie.

Zuid-Beijerland ligt aan de zuidkant van de Hoeksche Waard en maakt deel uit van de gemeente Korendijk.  Numansdorp ligt op een steenworp afstand en ook Piershil, Goudswaard en Nieuwendijk zijn in de buurt.

Op een rustige manier, onder begeleiding van zachte muziek worden de oefeningen uitgevoerd. Zonder druk, gebruikmakend van ieders individuele mogelijkheden en zonder over grenzen heen te gaan. Dat betekent niet dat er soms niet wat krachtsinspanning van je wordt gevraagd. Soms is het echt wel zweten geblazen en voel je dat je spieren gaan trillen. Een van de doelen van yoga is immers dat je een betere conditie krijgt. De oefeningen zijn op elkaar afgestemd en elke les vormt één geheel.  Ook als je wat ouder bent of te kampen hebt met lichamelijke klachten zoals reuma, artrose of een pijnlijke rug kan yoga verlichting brengen.  Op de dinsdagochtend is er een les waarin de oefeningen wat zachter worden uitgevoerd en er wat meer rustpauzes zijn.

Voor het doen van de oefeningen is het prettig om losse, comfortabele kleding te dragen. Te los is echter ook niet goed omdat dan de kleding rond het lichaam gaat draaien en je de lichaamshouding niet goed kunt controleren. Zoek dus naar een tussenvorm: soepel maar niet te los. In de winterperiode kun je het beste laagjes kleding aantrekken. Tijdens de asana’s is een T-shirt warm genoeg maar bij sommige ademhalings- of ontspanningsoefeningen kun je het koud krijgen zodat een vest of een trui prettig is. Er zijn dekens aanwezig. Draag sokken of soepele slofjes tijdens de oefeningen. Handig zijn sokken met antislip zooltjes. Blote voeten is ook prettig en als je je eigen matje gebruikt zelfs aan te raden.

Na het eten is het verstandig om minstens een uur te wachten voordat je yoga gaat doen. Gebruik geen zware maaltijd, dus geen bruine bonen of stamppot! Eet bijvoorbeeld  een salade, een pasta, heldere soep of crackers. Probeer ’s middags alvast warm te eten zodat je ’s avonds met een lichte maaltijd kunt volstaan. Een volle maag belemmert je bij de asana’s!

Er liggen yogamatjes, maar dit zijn basismatjes. Het is de bedoeling dat je je eigen matje of yogahanddoek eroverheen legt voor meer comfort en hygiëne. Dekentjes, kussentjes, meditatiekussens en blokken zijn aanwezig en door iedereen te gebruiken.

DSCN0781